قلم سرفیس مایکروسافت

با توجه به اینکه سرفیس مایکروسافت ظاهری شبیه تبلت داشته و وزن کمی هم دارد، با استفاده از یک قلم لمسی می‌توان کاربردهای متفاوتی نیز برای آن متصور شد.

برای مثال با ترکیب قلم و دستگاه سرفیس می‌توانید صاحب یک مانیتور طراحی شوید. قلم لمسی سرفیس درست شبیه قلم‌های نوری نسبت به فشار دست و زاویۀ حرکت حساس است. حساسیت به فشار قلم‌های سرفیس در مدل‌های جدیدتر به ۴۰۹۶ واحد رسیده است که برای کارهای طراحی مناسب خواهد بود. به همین خاطر خرید سرفیس مورد توجه گرافیست‌ها، معماران، طراحان صنعتی و … قرار دارد.

دیگر اینکه اگر کارتان به نحوی است که باید همیشه یک تبلت دم دستتان باشد، احتمالاً از داشتن یک قلم نیز استقبال بکنید. برای مثال مدیران اجرایی کارخانه‌ها یا افرادی که در سیستم‌های کنترل کیفی کار می‌کنند، با استفاده از سرفیس و قلم مایکروسافت می‌توانند کارهای‌شان را خیلی سریع‌تر انجام دهند.

برای آشنایی بیشتر با مدل‌های سرفیس پن، آموزش راه‌اندازی آن و کاربردهای متعددش می‌توانید سری به مقاله «سرفیس پن چیست؟» بزنید. در ادامه به سراغ بررسی تخصصی‌تر و مزایا و معایب قلم سرفیس پن خواهیم رفت.

سرفیس پن جزء ابزارهای جانبی  پرفروش شرکت مایکروسافت است. پرفروش بودن این ابزار نشان‌دهندۀ کارایی آن بوده و ثابت می‌کند داشتن مشتریان پرتعداد چندان هم بی‌دلیل نیست. در ادامه از مهم‌ترین مزایای قلم سرفیس حرف خواهیم زد.

یک: حساسیت به فشار دست

قلم‌های لمسی – خازنی معمولاً نسبت به فشار دست حساسیتی ندارند. درواقع وقتی با آن‌ها خطی را روی مانیتور رسم می‌کنید، همه چیز ثابت است و با توجه به تنظیمات نرم‌افزار اعمال می‌شود. این موضوع در سرفیس پل‌ها متفاوت است. وقتی قلم سرفیس را محکم‌تر روی صفحه فشار دهید، ضخامت خط بیشتر بوده و خط رسم شده هم پررنگ‌تر خواهد بود. این مزیت برای طراحان گرافیکی اهمیت ویژه‌ای دارد.

دو: طراحی اختصاصی

قلم سرفیس پن مختص لپ‌تاپ‌های مایکروسافت تولید شده‌اند. به همین خاطر بیشترین سازگاری نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را با این دستگاه‌ها دارند. در مدل‌های جدیدتر قلم‌های لمسی سرفیس را می‌توانید به بدنۀ مانیتور هم بچسبانید. چیزی که با دیگر قلم‌های لمسی نمی‌توانید تجربه‌اش کنید. نکتۀ دیگر کارایی سرفیس‌ پن‌ها در هنگام استفاده از دستگاه‌های مایکروسافت است.

سه: باتری داخلی قابل شارژ

داشتن یا نداشتن باتری مسلماً در بررسی مزایا و معایب قلم سرفیس پن نقش مهمی دارد. مدل‌های قدیمی‌تر سرفیس پن‌ها (مدل‌های ۲۰۱۵ به پایین) از یک باتری AAAA بهره می‌برند. این باتری در مدل‌های جدید با یک باتری لیتیوم یونی قابل شارژ جایگزین شده است. به این شکل دیگر نیازی به جایگزینی باتری‌های قدیمی نخواهید داشت.

در مدل اسلیم پن ۲ علاوه بر شارژ عادی می‌توانید از فناوری شارژ بی‎سیم قلم هم استفاده کنید. برای این کار کافی است قلم را در لبۀ کناری لپ‌تاپ قرار دهید. به این شکل قلم شروع به کار کرده و هرگز نگران شارژ باتری نخواهید شد.

چهار: پشتیبانی از بلوتوث نسخه ۵.۰

قلم‌های لمسی سرفیس از بلوتوث نسخه ۵.۰ پشتیبانی می‌کنند. بهره بردن از این نسخه بلوتوث باعث شده تا ارتباط با دستگاه سریع‌تر و بهتر برقرار شود. به نحوی که کاربر تاخیر دستورات ارسالی را حس نکند و تمامی دستوراتش به شکل آنی انجام شود.

پنج: ظرافت در طراحی

قلم‌های سرفیس از یک طراحی ارگونومیک و ظریفانه بهره می‌برند. طراحی ارگونومیک این قلم لمسی، به همراه ابعاد و وزن مناسب باعث شده تا نظر کاربران بیشتری را به خود جلب کند. کار با این قلم راحت بوده و باعث خستگی دست نمی‌شود. همین مسئله طراحان گرافیکی، اساتید دانشگاه‌ها و طرف‌داران آموزش الکترونیک را به داشتن قلم سرفیس علاقه‌مندتر کرده است.

شش: به‌روز بودن تکنولوژی

شرکت مایکروسافت در سال‌های گذشته سعی کرده همواره تکنولوژی قلم‌های لمسی خودش را به‌روز نگه دارد. تازه‌ترین نسخۀ سرفیس پن اسلیم پن ۲ نام دارد. این قلم از تکنولوژی شارژ مغناطیسی بهره‌ می‌برد. به نحوی که اگر قلم را کنار سرفیس و در جای مشخصی قرار دهید، به‌صورت خودکار شارژ می‌شود. بهره‌مندی از فناوری هپتیک نیز از دیگر ویژگی‌های این قلم است.

بررسی معایب سرفیس پن مایکروسافت

تا اینجا در بحث مزایا و معایب قلم سرفیس پن فقط از مزیت‌های آن صحبت کردیم. در ادامه بخشی از معایب این قلم را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

یک: سازگار نبودن با دیگر تبلت‌ها و مانیتورهای لمسی

شرکت مایکروسافت قلم‌های سرفیس را مختص تولیدات خودش به بازار عرضه کرده است. به همین خاطر اغلب نمی‌توانید از قلم‌های سرفیس در دیگر مانیتورهای لمسی استفاده کنید. اگر هم این امکان وجود داشته باشد، دیگر باید قید فناوری حساسیت به فشار دست، شارژ مغناطیسی و کنترل راحت‌تر را بزنید. به همین خاطر اگر مانیتور دیگری به جز سرفیس مایکروسافت دارید، بهتر است به سراغ خرید قلم دیگری بروید.

دو: حساسیت به فشار پایین

اگرچه قلم لمسی مایکروسافت فشار دست را تشخیص می‌دهد، اما میزان این حساسیت نسبت به قلم‌های دیجیتال، مثل مانیتورهای طراحی هویون کمتر است. میزان حساسیت به فشار در مانیتورهای طراحی ۸۱۹۶ واحد است. این ابزار دقیقاً برای کارهای طراحی تولید و عرضه می‌شوند. به همین سبب اگر بین خرید یک مانیتور طراحی و لپ‌تاپ سرفیس تردید دارید، شاید خرید مانیتور طراحی گزینۀ بهتری برای شما باشد.

سه: نیاز به شارژ مجدد

داشتن باتری داخلی را در بحث مزایا و معایب قلم سرفیس پن باید منطقی‌تر بررسی کرد. اغلب قلم‌های نوری موجود در بازار نیازی به شارژ مجدد ندارند. درحالی‌که قلم سرفیس پن را باید پس از استفاده هربار شارژ کنید. میزان شارژدهی این قلم‌ها به ۱۵ ساعت استفادۀ مداوم می‌رسد. البته این عدد، عدد کمی نیست و مایکروسافت برای جبران این نقص دست به استفاده از تکنولوژی شارژ بی‌سیم هم زده است. ولی با این حال اگر ترجیح می‌دهید قلم‌تان نیاز به باتری نداشته باشد، خصوصاً در کارهای طراحی، انتخاب و خرید قلم نوری گزینۀ بهتری است.

چهار: قیمت سرفیس پن

قیمت خرید سرفیس پن نسبت به قلم‌های عادی بازار بسیار بالاتر است. هزینه کردن چند میلیون برای خرید یک قلم لمسی شاید خیلی معقولانه نباشد. به همین خاطر است که خیلی وقت‌ها دارندگان مایکروسافت سرفیس هم قلم‌های دیگر بازار را ترجیح می‌دهند. اگرچه داشتن این قلم‌ها بخشی از ویژگی‌های اصلی سرفیس را از شما می‌گیرد و دستتان را کمی می‌بندد.

جمع‌بندی

از مزایا و معایب قلم سرفیس پن زیاد می‌شود حرف زد. این قلم لمسی مخصوص لپ‌تاپ‌های مایکروسافت تولید می‌شود و اگر صاحب این لپ‌تاپ‌ها هستید، قطعاً به کارتان می‌آید. اما اگر بین خرید مانیتور طراحی یا لپ‌تاپ سرفیس و قلم آن تردید دارید، باید با دید بازتری همه چیز را بررسی کنید. مانیتورهای طراحی برای طراحان گرافیکی و مهندسان معماری شاید گزینۀ بهتری باشد. با این حال همه چیز بستگی به شما دارد. اگر نیاز به مشورت بیشتری برای این تصمیم‌گیری دارید، می‌توانید از مشاوران کمکس یاری بطلبید. اگر سوالی دارید، در بخش کامنت‌ها آن را مطرح کنید تا به آن پاسخ دهیم.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *